måndag 26 september 2011

Energi drycker

För länge länge sedan förstod människan att man blir lycklig av att solen skiner.



Kunskapen har vi, men oftast åratal senare kan vetenskpen säga att det vi visste då, är vetenskapligt bevisat nu. Har vi tid att vänta på bevisen eller ska vi förlita oss på vårt sunda förnuft??
Koffein,Taurin,Ginseng,Guarana,Ginko biloba,är några av dom vanligaste ämnen i en energi dryck. Var för sig räknas dom som medicinala växter,rötter och örter i både Indien,Kina och Sydost Asien. Men tillsammans, och i för stora mängder en riktig Häxblandning.
Koffein- centralstimulerande,vätskedrivande,beroende framkallande
Taurine- Är en aminosyra som redan finns naturlig i kroppen, och i dom flesta livsmedel, för stora doser taurine dämpar produktionen av serotonin,"vårt må bra hormon"
Ginseng- Har används i kina i över 7000 år, och är faktiskt en mirakel växt. sägs hämma både alzhaimers,cancer, typ två diabetes och listan kan göras lång. Men i för stor dos är den är den
centralstyrande och höjer blodtrycket,är extremt blodförtunnande, ger ångest och starka oros känslor. Farligt för gravida och barn och bör ej tas av kvinnor i fertil ålder som planerar att skaffa barn.
Guarana och Ginko bilboa- Användes av indianer som prestations höjande, men den vidgar också blodkärlen i kroppen och framför allt hjärnan som gör att blod tillförseln blir större,

Farlig blandning? kanske?
Ungdomar idag får i sig 2-8 stycken 250 ml burkar per dag,
Skolsköterskor larmar om ungdomar som klagar på bröstsmärtor,hjärtklappning,ångest,koncenrations och sömn svårigheter. Menar på att många ungdomar saknar måttlighets princip som dom flesta vuxna har, och dricker helt enkelt mer och oftare.
Vet inte riktigt varför jag känner för att ta upp detta, kanske för att det är så jäkla irriterande och frustrerat att sitta och luska ut om den högjludda, tuggummi smaskande, ögon himlande donnan som köper Red Bull är 15 år fyllda eller ej? Kanske för att jag tycker jag vet bättre och borde förlita mig på mitt sunda förnuft oftare och inte tro på allt jag läser i tidningarn?
Vet inte varför, men det är min blogg och det är dom här funderingarna jag har.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar