söndag 25 september 2011

Honung

Dom flitiga Bina

Nu laddar jag skafferiet med smått och gott som kan hjälpa till, nu när förkylnings tiden smyger sig på.
Kroppen blir dagligen attackerad av bakterier och virus som bara väntar att på att fäste och möjligheten att gro sig större. Låter vidrigt!! Ja... Men vi ska inte ge upp eller bara ge hän, nej vi ska kämpa och vi börjar i ett förebyggande syfte.
Honung har används i tusentals år mot mängder av åkommor och än idag upptäcker man nya användnings områden.
Honungen är binas förråd av mat och den ska klara sig genom vintern. Om det skulle komma in bakterier och svampar som skulle föröka sig skulle bina bli sjuka och dö. Därför innehåller den  olika vitaminer, antioxidanter, enzymer och antiseptiskt väteperoxid och det låga ph-värdet gör att bakterierna inte fäster.
Väteperoxid är ett kraftfullt desinfektions medel, så honungen är jättebra att smörja på sår, blanda till en anskiktsmask på, 2 tsk honung,1 tsk citronsaft,1 äggula och två tsk vetekli och huden både känns och ser föryngrad ut.Fortsätt med denna mask några ggr i veckan om du har problem med akne.
Blanda 5 msk honung med ljummet vatten och drick varje dag i 2-5veckor, detta hjälper och lindrar alla möjliga mag åkommor, som katarr sura uppstötningar halbränna plus att den höjer nivån av antioxidanter.
Gurgla ljummet honungs vatten mot hosta och halsont.
Jag ersätter all socker jag använder till honung och varje gång jag tillagar något överväger jag att ersätta något med honung. Utöver detta tar jag 1 tsk varje morgon. Och det hjälper!!!!
Viktigt när man använder denna mirakel nektar är att inte värma honungen för mycket, helst inte över 40 grader, då försvagas det nyttiga.


1 kommentar:

  1. Bra tips att gurgla ljummet honungsvatten.
    Lenar och mildrar vid halsont
    Hälsn lisa

    SvaraRadera