onsdag 9 november 2011

Indisk Kyckling Colombo

Colombo är huvudstaden på Sri Lanka men på mitt språk Tamil betyder colombo gryträtt.
Så det här är en indisk kyckling curry.
Och ingredienserna till denna rätt har jag alltid hemma. Kryddorna, passerade tomater, lök och kyckling har jag i frysen.
I den sydindiska maten använder man oftast lök och en masala som den förtjockande egenskapen i grytor, till skillnad från den svenska där man använder grädde, creme fraich, redning osv.

Du behöver-
2 små hela kycklingar eller 1 stor.
3 gullök
5 vitlöksklyftor
3-4 cm färsk ingefära
2 tsk garam masala
3 tsk mald koriander
1/2 tsk gurkmeja
1/2 tsk torkad chili
1 tsk mald spiskummin
1 tsk mald kardemumma
3 dl passerde tomater
salt
olja

Flå kycklingen och skär loss filéerna som du delar i små bitar. Stycka kycklingen i bitar. Se receptet för Butter Chicken om du är osäker på hur och var man delar en kyckling.
Finhacka löken och stek den på medelvärme. När Löken är genomskinlig lägger du i styckdelarna.
När delarna fått lite färg har du i filéerna och stek i ca 10 min.
Sen i med den krossade vitlöken och ingefäran och alla andra kryddor.'Och som jag sagt tidigare ska torra kryddor stekas nån minut för att frigöra alla aromer.
Till sist ska passerade tomater i.
Låt små koka under lock tills köttet på styckdelarna faller av, ca 15 min.
Serveras med ny kokt basmati ris.

2 kommentarer:

  1. Säkert gott.... det måste jag testa... :-)

    SvaraRadera
  2. Det var den godaste rätt jag någonsin har ätit :)

    SvaraRadera