tisdag 15 november 2011

Sticky Ribs (revbensspjäll)

Sitter och kollar i min kladd och hand skrivna receptsamlings bok och hittade detta recept som jag dom senaste åren alltid har haft med på vårt julbord.
Nu kommer jag undan med julbestyret eftersom vi inte kommer fira hemma i år, Ganska skönt faktiskt!
Men lite bakning och dessa utsökta revbensspjäll kommer jag ändå försöka få till.
Gillar du revbensspjäll är dessa ett stort Måste.

Du behöver-
2 2/1-3 kg tjocka revbensspjäll
3 dl tomat ketchup
3/4 dl soja
1 dl rinnande honung
2 msk sweet chilli sås
3/4 dl torr cherry
1/2 gullök
5 cm färsk ingefära
4 stora vitlöks klyftor
1 hel grovt krossad stjärnanis
3 kryddnejlikor
1 chilli (kan uteslutas)
11/2 msk färsk rosmarin
1 msk färsk timjan
salt/hickory salt
1 msk olja
1 liter vatten
Värm oljan i en kastrull stor nog att rymma en hel sida revben.
Stek den hackade löken och krossade vitlöken och ingefäran snabbt, den får inte brännas och börja sen att måtta i resten av ingredienserna. Lägg till sist i revbenen.
Koka under lock i ca 40-45 minuter.
Ta ur spjällen med en hålslev och lägg på en ugnsfast fat. Här kan den delas i bitar.
Maxa värmen på spisen och koka ner marinaden. Dra av värmen lite i taget så det inte bränns vid tills den har konsestensen som en glace.
Pensla på rikligt med glace på revbensspjällen och grilla i ugnen på 200 grader tills dom fått färg.
Jag brukar förbereda detta kvällen innan så ytan på köttet blir lite upp ruggat, då fäster glacen mycket bättre
Fingerlicking Good!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar