måndag 24 oktober 2011

Crepes med svamp och räkstuvning

När jag gör pannkakor gör jag alltid en hel sats och eftersom vi bara e två blir det alltid massor över.
Och då passar jag alltid på att göra goda crepes dagen efter.
Det tar ca 30 min att göra om du redan har pannkakorna färdiga.
Räkorna är frusna och dom lägger jag på tidningpapper så tinar dom snabbt,vänd dom en gång.

Du behöver-
10-15 färdig gräddade pannkakor
4 dl hackad valfri svamp
2 charlotten lök
150-200g räkor
1 msk vetemjöl
1 msk smör
3 dl grädde
1 1/2dl riven ost
1/2 dl dill
salt/peppar

Finhacka och fräs svamp och lök gyllenbrun i en stekpanna.
Skjut svampen åt sidan i panna och lägg i smöret och sen mjölet och sist grädden,rör runt tills den tjocknat och rör sen in svampen. Lägg i dillen,salt och rikligt med nymalen peppar.
Ta av pannan från värmen och lägg till sist i räkorna.
Dela upp stuvningen i pannkakorna och rulla ihop. Lägg i en ugnsfast form och strö över osten.
Gratinera i ugn på 200 grader tills osten smält och fått färg.
Skulle det bli stuvning över är den perfekt till nattmackan, helst rostat;)

3 kommentarer:

  1. Det låter gott, ska genast prova...
    /Ingela

    SvaraRadera
  2. Det lät så gott att jag bara var tvungen att prova. Håller på att laga det just nu :):):):)

    SvaraRadera
  3. Å va smarrit. hoppas det blev bra:))))

    SvaraRadera