lördag 22 oktober 2011

Rasam-cold killing soup

Rasam är dunderbra mot förkylningar,inte den trevligaste mot andedräkten då det är sjukt mycket vitlök i den. Men nyttighet och botgöringen väger ändå upp.
Vitlök,svartpeppar,kummin och senapsfrön har länge och fortfarande används vid förkylnings symptom, och försvagat immun fösvar. Men stjärnan i denna rätt är tamarinden som är proppad med c-vitamin och har egenskapen att sänka feber och stimulera matlust.
Tamarind är den syrliga karaktären i HP-sås och worcestershiresås
Jag gör den typ varannan vecka när jag vet att jag ska vara hemma hela dagen och när mannen min åker till Örebro.Den håller kyld i över en vecka.
Om man vill dricka den brukar jag sila den, annars äts den med ris och ett stekt ägg.

Du behöver-
5 vitlöksklyftor
2 1/2 tsk hel svartpeppar
2 1/2 tsk svart kummin hel
1/2 tsk svarta senapsfrön
5st curry leaves
1-2 heta chilli
2 charlotten lök
3 msk olja
1/2 burk krossad tomat
1/2 kruka koriander (kan uteslutas)
1/2 l vatten
ca 25 g tamarind
ca 1 tsk salt

Tamarinden ska ligga i vattnet i ca 30 min,den ska lösas upp. Innan den ska användas kör du ner handen och kramar runt tamarinden. Sila till sist bort kärnor och skal.
Lägg vitlök,peppar och kummin i en mortet och stöt till en paste.
Fin hacka löken.
Från och med nu går det undan......
Hett oljan i en kastrull och lägg i lök,curry leaves och senapsfrön.
När senapsfröna sprätter läggs dom mortlade kryddorna i. Rör runt i nån minut men passa så inte vitlöken bränns.
Häll i tomaten och koka på medelvärme i ca 5 minuter. Rör hela tiden.
Häll i den silade tamarinde och koriandern,salta efter smak.
Den är klar när den just börjat koka och tomaten börjat skumma lite. Ta då av den från plattan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar