söndag 18 september 2011

Indien i mitt Hjärta

Jag tycker faktiskt att alla någon gång i livet ska ta sig till detta kontrasternas land Indien.
Det första intrycket är oftast kaos och känslan kan vara två olika. Ett uppgiven eller två tillgiven.
Men det är fullt normalt, det tar några dagar tills man landar.
Varför det tar ett par dagar, har inte bara med acklimatiseringen att göra, dina sinnen sätts på prov, på riktigt!!
Synen-
Färger i överflöd, kvinnor med färgglada saris och blommor i håret, tempel,kyrkor och moskeer dekorerade av detaljrik konst.
Hörseln-
Trafiken! alla fordon tutar konstant, men inte på ett argt eller irriterat sätt, utan ett TUT TUT!! här kommer jag!! Musik spelas högt, i bilen i bussen i affären på gatan, överallt. Vi är ju i Bollywood land.
Doften-
MAT!!! när du är hungrig sniffar du dig till den restaurang som lockar dig mest.
Och inte att glömma, rökelserna som tänds i varje liten affär, restaurang,riksha och hem, en doft av jasmin,sandelwood eller varför inte rose.
Smaken-
Ja det är just detta hela bloggen handlar om smaken. Och detta sinne kommer att ge dig minnen för livet. långt efter att du kommit hem från din resa kommer du att tänka på något helt underbart du ätit i Indien och när du tänker tillräckligt intensivt på det kommer du att känna smaken långt bak på tungan.
Dina sinnen kommer jobba på högvarv och din hjärna vara överstimulerad men du kommer att njuta för fullo. För lika komplex och motsägelsefull som människan är. Är också Indien och just därför kommer du och Indien uppleva och känna ett samklang, 
Jag vet, för jag har Indien i mitt hjärta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar