torsdag 15 september 2011

Den underbara tryckkokaren!

Kom hem ganska sent idag men var ändå sugen på att laga till nåt till morgondagens matlåda, (för jag tycker det är så mumsigt med hemlagat)
Tänkte introdusera mitt absolut bästa verktyg,Tryckkokaren för er.
Det är en kastrull med tätslutet lock med en ventil upptill. När man kokar mat i denna går det riktigt fort eftersom det blir ett otroligt tryck inuti. Trycket justeras med hjälp av ventilen som med ett riktigt högt tjut pyser ut överflödig luft.
Kött som ex högrev,som i vanliga fall måste kokas i timmar innan det blir riktigt genomkokt tar bara ungefär en 20 min att tillreda.
Potatis, ca 3 minuter. en hel kyckling ca 15 min, eller en kronärtskocka 10 minuter........
Ja vet!!!! ni som har koll undrar väl just nu varför ni inte kommit på detta förut?
Så hur kommer det sig att jag börjat använda detta "soppa på spik underverk"
Jo vi har ett liten hus i södra indien i en ganska stor stad ,som ligger beläget på en bergstopp på ca 2500 meter över havet.
Pga klimat, dom ständigt frånvarande kyl möjligheterna kan man inte bevara kött på samma sätt som i sverige. Kött hängs inte lika länge och blir, med det inte lika mört, eller välhängt. Måste flika in med att kvaliteten inte är sämre, snarare bättre på många vis.
Så kött måste kokas mycket mycket längre. Och uppe på så hög höjd, kokar vatten redan vid 70 grader celsius som gör att det tar ännu längre tid, innan något alls blir klart. Den perfekta lösningen är alltså The tryckkokaren.
Nå vad vart det till matlåda? här kommer receptet. Och bilder sätter jag ut så fort jag lärt mig hur, Jag e nog säms av dom sämsta på det här med klippa och klistra.

5 kommentarer:

  1. Ok skall prova. Har köpt en men inte vågat. Mamma hade alltid en som hon använda ofta och mycket.

    SvaraRadera
  2. Hihi!! min syster har också köpt en men inte vågat använda den än. Jag har väl kanske skrämt upp henne lite med att den kan explodera om man drar av ventilen eller locket för tidigt. Men vänta med att öppna tills det låter som om allt tryck är borta bara så e det lugnt.
    Testa med att koka potatis till en början. så får man lite hum om tiden.
    Sen gör det ju inget om man misslyckas heller.
    Lycka till!!

    SvaraRadera
  3. Hej jag hittar inget recept...sitter här med en bit högrev 1 kålrot 1 palsternacka morötter lök vitlök...så kom igen...vad gör du där uppe i Indien förresten???

    SvaraRadera
  4. Nu hittade jag ,,,hahaha...o nu förstår jag lite....

    SvaraRadera
  5. Hej Janne:-) Hoppas det löste sig och att maten blev bra.
    Jag åker till indien nu i feb och hoppas på att få massa inspiration till bloggen.
    Vi kommer spendera ganska mycket tid uppe i bergen och där är man flitig med tryckkokaren och tilllagar nästan all mat i den. På så höga höjder kokar nämligen vatten redan vid 75 grader, så allt som ska kokas tar sååå mycket längre tid innan det blir klart. tryckkokaren är den perfekta lösningen på detta problem.

    SvaraRadera