söndag 16 oktober 2011

Äppelpajen som alla pratar om!

Äppeltider-
Har inget eget äppelträd, men inte lider jag för det inte. Nu skördas det söta syrliga frukterna,och äppelträds ägarna har antennerna uppe,febrilt letande efter den som kanske är sugen på äpplen. En som dom kan ge, en hel willys kasse generöst fylld till kanten med äpplen.
Jag e tacksam men har med åren lärt mig att det e ok att tacka nej och begränsa antalet kg jag får.
Så med skafferiet fyllt av äppelmos,äppelchutney och torkade äppelringar, garderad ända tills nästa års skörd, ska jag nu baka en äppelpaj, och en riktigt smaskig sådan. Ett Måste för alla livsnjutare.

Pajbotten
3dl vetemjöl
100g smör rumstemp
2 msk strösocker
3 krm salt

Fyllning
5 äpplen svenska
2/3 dl flytande honung
3 msk muscavado socker
1 tsk kanel malen
1/2 tsk kardemumma mald
4 droppar vanilj essans

Topping
2 dl havregryn
1/2 dl kokos flingor
1 msk vetemjöl
75 g smör rumstemp
1 msk muscavado socker

Blanda allt till fyllningen i en bunke och rör ner den skalade,urkärnade finskivade äpplena.
Låt äpplena marinera medans du gör pajskalet,men rör om ibland.
Rör ihop alla ingredienserna till pajbotten, det ska bli en jämn klump.
Tryck ut i en pajform och grädda i ugnen på 150 grader.  Blanda ingredienserna till toppingen,den ska vara smulig.Ta ut pajbotten efter 10 minuter och tryck upp kanterna lite då den sjunker lite i ugnen.
Häll äpplena i pajbottnen och marinaden dom låg i. Smula över toppingen och grädda på lägsta falsen i 40-50 min. Servera med vaniljglass eller vaniljvisp.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar