torsdag 27 oktober 2011

Boosta fertiliteten

Det är mycket prat om ofrivillig barnlöshet,program och debatter på TV och radio,statistik i tidningar osv.
Listan blir lång om jag ska rabbla möjliga orsakerna till varför det inte blir en bulle i ugnen,så jag hoppar det.
Men faktum är att man konstaterat att den ofrivilliga barnlösheten har toppat nu och den är inte på väg ner.
För att man ska anses lida av ofrivillig barnlöshet ska man ha försökt flitigt med konstens alla regler i minst 3 år. Och det är ni som inte nått dit än som jag tänker på just nu, ni e många och vi har alla nån eller några i var bekantskap som är i det skedet just nu.
Det finns dom som har jätte lätt för att bli gravid, och dom som har svårare och dom som har nåt bakomliggande problem.
Och en sak ska faktiskt sägas... DET ÄR INTE LÄTT!!!
Nu ska jag rabbla-
En kvinnas är som mest fertil i bara typ två dagar på en månad,så den måste prickas,
med i beräkningarna bör tas, att det tar ca en dag för en simmare att hitta upp till ägget.
Ägget och simmaren, måste vara perfekta och passa med varandra,om inte, säger kroppen NEJ!
Sen är det inte säkert att du ha nån ägglossning alls. Det är fullt normalt för alla kvinnor, att den uteblir minst två ggr/år.
Om nu allt skulle klaffa, simmare möter ägg, tycke uppstår? då ska embryot hitta en plats att bosätta sig på.
Och den är inte heller helt lätt, är kvarteret inte tillräckligt gästvänligt avslutas tyvärr romansen och chansen till ett barn borta.
Så.... det är inte lätt, mycket måste faktiskt stämma.
Och har ni bakomliggande problem blir det ännu svårare och för vissa tyvärr omöjligt.
Mina problem är ärrade äggledare och medelsvår endometerios.
Mitt råd-
*Försök flitigt i 3 år,det är inte lätt och det behöver inte finnas några problem.
*Kvinnor runt 30 år bör efter iaf  1 1/2-2 år göra en utredning.
*Rannsaka ditt hälsotillstånd! vikt,mat konsumtion, motion. I slutändan är det din kropp som bestämmer om du är redo, och den är smartare än dig, och går inte att lura med genvägar och förnekelse.
*Har du något i ditt liv som får dig att må dåligt,eller skadar dig på nått sätt? ta reda på vad det är och gör dig av med det.

Vad vet jag undrar du som försöker kanske? Jag vet allt!! säger jag!
Längtan,förtvivlan,hopp,förnekelse,insikt,lycka,lurad,förvirrad,besviken,smärta,drogad,panikångest,uppgiven,
ensam,oförstådd,misstrodd,hjälplös,utblottad,underskattad,dumförklarad,mållös.......
Men aldrig hopplös, hoppet kan kännas svagt ibland men hoppet lämnar dig aldrig!!
7 år totalt har vi försökt,
2 år i kö för IVF och utredningar,
3 år IVF
4 äggplockningar varav en misslyckad, 7 återinföringar,alla misslyckade,ett försök kvar och resan förtsätter för det här är mitt liv.....

Det finns mycket "alternativ" på marknaden som ska boosta fertiliteten, har testat allt innan jag förstod att det var mig det var fel på. Mycket av tillskotten är faktiskt bra men nackdelen är att man oftast förtär det alternativa i nån månad eller så. Och som med allt som är bra för din kropp, behöver det tid att bygga upp. Och då kan det bli riktigt dyrt.
Mycket av dom vitaminer och mineraler du behöver finns i den mat du äter, om den är hälsosam. Så ät mer av det istället.
Meditation Har hjälpt mig mycket, jag har ett mantra som jag tar till så ofta jag kan.
Jag har många gånger stått vid båtens reling, och kikat bort till Koku island, som jag idag hade varit strandsatt på om jag inte hade kunnat koppla på de meditativa. Ett tips bara.

Besök Dr Han är också ett alternativ, han har hjälpt många, garanterat, Maila mig om ni vill ha hans nr.
Men några gånger varje vecka, ibland flera dagar i rad dricker jag en stor kopp te med mald Kardemumma 1/3 tsk och 2 malda nejlikor. Sen kryddar jag maten ofta med dessa aromer. Dom här nästan magiska kryddorna har fler nyttiga och användbara egenskaper men framförallt stärker och helar den en kvinnans livmoder.
Havremjölk, Innehåller initiol som bekämpar dåligt kolesterol sänker högt blodtryck,och lugnar din livmoder och alla andra organ i din kropp.
Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar