söndag 30 oktober 2011

Makalösa lammlägg

Den här rätten är lite trixig och tar en del tid att göra men har man, som jag sagt tidigare ett välsorterat skafferi,  är halva rätten gjord. Jag förkokar läggen i en tryckkokare i 10 min men det går jättebra att koka i vanlig kastrull i ca 30 min.
Knepet med att inte få lamm som smakar "kofta" är att trimma bort så mycket talg som möjligast och viss fett.
Jag gör den här rätten när nära och kära kommer över så receptet är för 8-10 personer.

Du behöver-
8 lammlägg
11/2 kg lammstek
2 stora gullökar
5 st morrötter
1/2 vitkåls huvud
10 stora vitlöks klyftor
ca 5 cm färsk ingefära
1 msk Garam masala
1 tsk mald kardemumma
3 tsk mald koriander
1 1/2 tsk gurkmeja
1 1/2 tsk mald spiskummin
4 krossade kryddnejlikor
3 krm mald kanel
1/2 tsk chili
1/2 liter grönsaks buljong
2 burkar krossade tomater
salt
Putsa lammläggen, fett,talg skinn ska bort. Lägg dom i en kastrull eller tryckkokare och häll över buljongen.
Förbered-
Steken putsar du också och skär i cm små kuber/bitar. Finhacka löken och lägg åt sidan,krossa vitlök och riv ingefäran och lägg i en liten skål,tillsammans i skålen måttar du resten av kryddorna.
Skala morrötterna och dela på tre. klyv vitkålen i fyra delar men håll ihop delarna genom att inte skära bort för mycket av roten, då håller den formen bättre när den tillagas.
Tillaga-
Bryn löken och tillsätt skålen med torra och blöta kryddor. När allt ser stekt ut lägger du lammet och höjer värmen. När köttet är brynt ska dom krossade tomaterna i. Salta
Små koka under lock i 15 min.
Ta en ugnsfast djup form och fördela ut morrötter och kålen. Häll på lammet och fördela också ut lammläggen.
Täck formen med aluminium folie och ställ på nedersta falsen i ugnen på 200 grader.
Buljongen som lammläggen legat i ska kokas ner till mindre än hälften.
Denna vätska ska också ner i ugnsformen.
Allt är klart när köttet nästan faller av benet.
Serveras bäst med Coscos.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar