måndag 3 oktober 2011

Serbisk Pita

Hade en mycket händelserik och kul helg i Malmö tillsammans med goda vänner och deras familjer.
Men något jag tar med hem är minnen av den goda maten.
Hittade inget recept på denna rätt på webben så jag får gissa mig till ett och hoppas på att få nån kommentar på hur man verkligen gör. Men gott vart det i.alla fall.

Du behöver-
Ett pkt filodeg
50g smält smör
500g köttförs
2 gullök
3 vitlöks klyftor
Kryddor, jag använde
Kanel,peppar,persilja,vegata
Feta ost

Stek finhackad lök, köttfärs. Krydda och pressa i vitlök.
Ta ett ark i taget och pensla med smält smör. Lägg en lång rand köttfärs längst kanten på lång sidan.
Jag hade ett bakplåts papper i botten, det blir lättare att rulla då.
Rulla upp köttfärsen och degen till en lång rulle. Dela i bitar och grädda i ugnen på 175 grader tills dom blivit krispiga och fått färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar