tisdag 4 oktober 2011

Chili con carne

Den perfekta comfort food så här tids när kylan sakta kryper sig in i hus och hem måste vara en het Chili con carne. serveras ofta med ris men jag gillar den bättre med ett gott ny gräddat bröd och smör.
Ursprunget till denna rätt är tvistat, Sydamerika, USA, men den bästa historien tycker jag, är den med nunnan som sägs fått receptet till sig under en trans!
I alla fall, bönor är billigt och kött är lätt att torr konservera i kryddor, typ Jerk meat, där av spridd fattigmans mat tror jag.

I min chili con carne har jag följande-

300g köttfärs
1 dl pinto bönor
1 dl svarta bönor
1/2 dl soja bönor
1 burk krossade tomater
3/1 dl tomat pure
1/2 dl chili sås
3 msk strösocker/ honung
3 gröna paprikor
2 röda paprikor
2 chili
3 stjälkar selleri
2 gullök
6 vitlöks klyftor
1 liter köttbuljong
2 tsk het paprika pulver
4 tsk mald spis kummin
1 tsk oregano
1 tsk torkad basilika

Det krävs lite framförhållning då bönorna behöver ligga i vatten över natten.
Stek lök,vitlök köttfärs och torra kryddor, tillsätt hackad paprika och selleri.
Lägg i resten av ingredienser och bönor.
Koka på medelvärme tills bönorna är genom kokta, ca 45 minuter

 Buen provecho!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar