onsdag 5 oktober 2011

Lite plock mat

Jag Älskar plock mat och röror och med ett bra baslager kommer man långt.
Jag har tidigare gjort cevapcici som jag frusit in, perfekt att ta ut och steka på när tiden är knapp.
Sen har jag en stor burk med picklade grönsaker som håller i flera månader.
Så tillbehören till detta gjorde jag medans jag stekte på cevapcici. Klart på ett naffs.
Servera med varma pita bröd.

Tabouleh

En stor näve blad persilja
1 tomat
1/2 gurka
1/3 rödlök
2 vitlöks klyftor
saften av en halv citron
2 msk olivolja
1 msk coscos
1/3 tsk mald spiskummin
peppar,salt

Finhacka och ur kärna tomat och gurka. Finhacka persilja och rödlök.
Lägg allt i en skål och tillsätt resten av ingredienserna. Klart

Mhamara (valnöt och paprika röra)

1 dl hela valnötter
4 msk paprika pure (finns i utländska butiker)
1 vitlöks klyfta
saften av en halv citron
1/2 tsk vegata
1/2 tsk chili
1 msk ströbröd
2 msk olivolja

Pulsera valnötterna i en mixer, men inte för fint,
det ska vara lite bitigt. Lägg allt i en skål och rör ner
resten av ingredienserna. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar