onsdag 21 september 2011

Svamptider

Varje år brukar vi åka och hälsa på familjen i Arvika och självklart plocka faktiskt enorma mängder svamp.
Jag bara älskar att rota runt i dom Värmländska trollskogarna och ser det som en av mina absolut bästa fritids aktiviteter.
I år uteblev detta och jag fick ta upp min svamp jakt i Stockholm.
På lördagen åkte jag och min syster Sarah ut till Lidingö, vi har en del minnen därifrån för att vi spenderade dom första levnadsåren där. Vi irrade omkring ett tag på vägarna, vi i en gammal
Ford Mondeo, framför oss en Hummer och bakom en Ferrari. Med en känsla av utanförskap och lätt förvirring körde vi in i ett skogsparti, tog en vända i skogen. Ingen svamp, bara blåbär inkl oss själva.
Vi drog vidare till Liljansskogen, inga fynd där heller så vi bestämde oss för att fortsätta vår jakt morgonen efter.
På söndagen, nu med ett tiptop,förväntansfullt kavalleri bestående vännen Diana, pappa Bosse, mopsen Frank, stafforden Nova, Babyn Seth, Sarah och Jag, ledde vägen oss söder om stan, Vellinge .
I två timmar gick vi runt och runt. Till min förvåning hittade vi flera svampsortes som såg ut som kantareller i färgen, men enligt Google och den lilla svamp kunskap jag själv har, var det inte det.
Vi satte oss i en glänta med modet sjunkande och tog oss en kopp varmt te.
Vi skulle just packa ihop och börja ta oss tillbaka till omvärlden när pappa Bosse tog upp en sten från marken och viskade till den, "visa mig var svampen är:)" och slängde den över axeln.
Och dra mig baklänges om vi inte hittade massvis med kantareller dit stenen landat.
Med modet på topp igen plockade vi både kantareller och brunsopp i en timma till.
Slutet gott allting gott, men ändå, nästa år far vi till Trollen,Älvorna och Näckens land.
Värmland


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar