tisdag 1 november 2011

Älgbiffar på indiskt vis

Seekh kabab är en populär nordindisk rätt som egentligen innehåller lamm och en massa kryddor och grillas på spett.
Min version är med älg färs istället,just förr att det e säsong nu och jag tror att den jordiga karaktären i kryddorna jag använder passar bra med älgens vilt smak.

Du behöver-
500g älgfärs
2 gula lökar
4-5 vitlöks klyftor
2 st chili
2 msk mald koriander
1/2 tsk gurkmeja
1/2 tsk spiskummin
1 tsk garam masala
1 dl finhackad mynta,persilja
och koriander.
2 ägg
1/3 dl vispgrädde
1/2 dl ströbröd
olja
salt

Finhacka lök och stek den gyllenbrun. Jag försteker alltid löken av tre anledningar.
Lök innehåller vätska som frigörs och gör att biffarna ramlar isär lätt, sen för att jag gillar den sötare och lenare smaken av lök än den fräna och starka smaken. Och sist för att biffarna bränns lättare och får ojämn färg när syran i löken steks.
Så.. stek löken gyllenbrun i lite olja,när löken fått sin färg pressar du i vitlöken. Det kan kännas mycket med 4 vitlöks klyftor men samma gäller här. Det fräna och starka i vitlöken försvinner när den steks på. Sen läggs alla torra kryddor i.
Indiska kryddor måste alltid stekas på en aning för att frigöra alla aromer och smaker.
Ta av pannan från värmen och förbered färsen i en bunke.
Finhacka dom färska örterna och lägg i bunken tillsammans med ägg,ströbröd,salt,grädde och färs.
Till sist vänder du allt det stekta.
Forma biffar och stek på medelvärme.
Servera med pitabröd, en god sallad och en gurk raita. Yammi!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar